luni, 23 februarie 2009

Bârna şi paiul

Nu demult am fost la teatru. Am ajuns în sală, am căutat locul de pe bilet şi m-am aşezat. Nimic aiurea. În spatele meu însă, era o doamnă care a făcut zeci de comentarii până la începerea piesei. Nu credeam că este omeneşte posibil să arunci cu atâta răutate gratuită către "cosăleni"... dacă îmi este permisă formuarea.
În primul rând doamna, "doamna", făcea tot felul de comentarii despre cât de ţărani sunt oamenii. "În ziua de azi toţii ţăranii vin la teatru". Aşa, şi? E ceva rău? Dacă ar fi ceva rău, de ce nu faceţi dumneavoastră doamnă ceva să îndreptaţi situaţia? De ce nu schimbaţi cu nimic ceea ce vă dreanjează? Inutil să vă spun că, în conformitate cu standardele mele, în sală nu se aflau deloc oameni care s-ar potrivi acelei expresii peiorative. Ba chiar...
"Locurile alea nu sunt ocupate. Probabil că sunt nesimţiţi din ăia care primesc invitaţii, ambasadori sau ceva de genul". Era vorba de 4 locuri pe primul rand, central. Bun. Eu primesc invitaţii. Nu des, dar mai primesc. Ma face asta nesimţit? Vă simţiţi jigniti că eu primesc invitaţii? Mă face asta un spectator mai prost decat dumneavoastră, care plătiţi biletul? "Ambasadorii" au venit în cele din urmă. 2 tineri, ca şi mine şi 2 bătrânei, care, probabil că au dormit în faţa casei de bilete, caci mi-a fost imposibil să găsesc bilete la oricare din piese până pe la jumătatea lui martie... Plus că ambasadorii sunt oameni culţi, e bine ştiut acest fapt. Oricum, un ambasador nu ar face niciodată comentarii răutăcioase la adresa unei doamne roşcate, indiferent pe ce rând ar sta dumneaei.
"Decorul ăsta e aşa, simplu. Numai câteva panouri şi o masă". Păi? Care e faza? Vrei decor baroc? Rococo? Mergi frate la operă! Decorul are darul de a transmite, de a sugera, de a crea o atmosfera prin reducere la unitate nu prin bogăţia de briz-brizuri. Mă gândeam că doamna şi-a dat seama până la vârsta dumneaei.
În fine, comentarii "de cultură" au fost nenumărate, în jumătate de oră au curs cu zecile. Oare unii chiar nu îşi văd bârna din ochi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu