vineri, 3 iunie 2011

Prea prea și foarte foarte

Oare cum o fi bine să fi? Vechiul proverb românesc spune că nu e bine să fi nici prea prea nici foarte foarte. De câteva săptămâni la mine în bloc un imbecil (știu, e aiurea, dar am ajuns la concluzia că orice alt cuvnt se risipește dacă l-aș folosi pe el, așa că am ales cuvântul ce-l descrie cel mai bine) își face modificări în garsonireă. Cum eu însumi am fost la lucrări în care eram absolut nevoit să îi deranjez pe alții, sunt dispus să înțeleg că ÎN AFARA ORELOR DE LINIȘTE se pot produce și zgomote oarecum neplăcute pentru locuitorii imobilului în care au loc lucrări de reamenajare. Așadar am stat liniștit în banca mea și am încercat să înțeleg că la orele 21 individul încearcă să dea găuri cu o bormașină care pare că are spiralul stricat. După 30 de minute deja mai toți am început să facem apel la bunul simț și ne-am limitat numai la a bate în țeavă. Cum individul nu înceta eram pregătit să cobor să văd ce este atât de urgent, numai că după ceva zgomote de voci răstite pe scară totul a încetat. Nu trec nici 3 zile că pe la 11:45 noaptea (!!!!!!!) începe iar să se audă nenorocirea aia de bormașină. Acum, că lucră la 9 seara mai înțelegi, dar la 12 noaptea când e destul de liniște, îți e mai greu de înțeles că suportul de hârtie igienică sau tabloul de la mătușa Tamara nu mai poate aștepta până mâine pentru a fi agățate pe perete. Același scenariu, aceleși urmări. Ideea e că imbecilul pare că nu mai termină niciodată de renovat afurisita de garsonieră și săptămânal găsește câte ceva de renovat. Acum, povesteam asta unor cunoscuți și ei au avut reacții diferite. Unii mi-au spus că am procedat corect încercând să îl înțeleg pe om și că noi vecinii nu am avut o reacție imediată. Alții mi-au povestit cum după 2 - 3 schimburi de replici într-o situația asemănătoare au scos fiecare câte un dinte, câte o măsea, au învinețit ochiul sau mai știu eu ce altă parte a organismului celui care juca în povestea lor rolul imbecilului. Acum, oare cum o fi mai bine, să îl înțelegi pe om că odată la 30 de ani își renovează și el casa sau să îi scoți dinții din gură dacă nu înțelege că la orele 12 noaptea este imposibil de acceptat astfel de zgomote? Să încerci să îi explici vecinului că nu e frumos să dai găuri când este oră de liniște sau să te rățoiești la el și dacă insistă să îi dai borșul pe nas? Unul dintre cei cu care vorbeam spunea că el nu cheamă poliția sau chestii din astea, îi vorbește frumos prima dată, apoi devine violent. Eu nu sunt deloc așa, sunt mai conciliant și mai dispus să înțeleg motivele unele subiective altele obiective care l-ar împinge pe un om normal la cap să dea găuri la 12 noaptea (deci nu cocalar, meltean, țărănoi - în accepțiunea peiorativă a cuvântului, rudar, bizon sau mai știu eu ce alte categorii). Oare cum o fi mai bine?

2 comentarii:

  1. Nuş' cum o fi cel mai bine, dar povestea ta şi reacţiile cunoscuţilor tăi mi-au amintit instantaneu de vorba prietenei mele:
    Bre, io-s om cu omu' da' nu pot să fiu om cu porcu'! =)) =))
    Asta ca să-şi justifice ieşirile verbale nu tocmai academice :P

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, unii au limbaje colorate, alții comportamente colorate. Cred până la urmă că e ok să încercăm să îi înțelegem pe toți, chiar dacă ne deranjează... :)

    RăspundețiȘtergere