vineri, 22 ianuarie 2010

Pentru cei care nu au făcut armata

Deseori jurnaliştii de la noi fac o gravă eroare (lingvistică şi de cultură generală) atunci când se referă la militari. Pentru ei toţi sunt fie soldaţi, fie ofiţeri. Nu e deloc aşa. Aproape niciodată nu se foloseşte titulatura corectă, militari.
"Soldaţii au plecat ieri în Irak" - corect MILITARII au plecat ieri în Irak.
"2 ofiţeri au fost împuşcaţi ieri atunci când făceau gardă" - era vorba d efapt de 2 plutonieri, care NU fac parte din corpul ofiţerilor.
Exemple sunt cu miile, nu insist.
Să încercăm să lămurim un pic cum stau de fapt lucrurile.
Aceia care sunt angajaţi ai M.Ap.N., I.S.U., M.A.I., S.R.I., etc şi poartă grad şi uniformă, se numesc MILITARI. Aşadar, un militar este acela care se supune unui regim militar, este gradat (are grad militar) şi (deseori) poartă armă de foc.
Dexonline.ro dă mai multe explicaţii cu privire la termenul militar, dar cred că cea mai aproape de ceea ce vreau eu să vă zic este aceasta: MILITÁR ~i m. Persoană care își face stagiul militar sau face parte din cadrele armatei; ostaș;
Militarii sunt şi ei plasaţi în 6 categorii (cel puţin aşa stateau treburile pe vremea când eram eu militar): soldaţi, gradaţi, subofiţeri / maiştrii militari, ofiţeri, generali, mareşali. Fiecare are îndatoriri specifice şi responsabilităţi / drepturi în funcţie de gradul lor.
Cam aşa stau lucrurile. Deci nu sunt toţi soldaţi, aşa cum spun oamenii ăştia pe la televizor.

6 comentarii:

  1. M-am inselat si eu, ce sa spun. Acum stiu mai bine :D Nu am urmarit decat in mare stirea cu incidentul de la Dorohoi, si, probabil am generalizat avand in cap numeroasele incidente de acest gen din tercut in care erau implicati soldati(militari cu gradul de soldat)

    RăspundețiȘtergere
  2. O sa ma interesez daca am voie sa postez si ierarhizarea gradelor asa cum e ea in armata nboastra, caci nu stiu daca am voie sa spun gradele asa cum sunt ele... sau cum erau pe "vremea mea".

    RăspundețiȘtergere
  3. Mda, am banuit ca nu ai facut armata timi. Dar nu e bai. Armata ori iti place ori nu. Eu am 4 ani de armata. 1 an "armata" si 3 am lucrat. O perioada faina din viata mea.

    RăspundețiȘtergere
  4. apropo de comentariu tau....se pare ca eu sunt de moda veche desi sunt tanara

    RăspundețiȘtergere
  5. Ceea ce nu am inteles eu draga Adina este de ce nu ai raspuns acolo, pe blogul tau pentru a putea continua dialogul...
    Ce intelege un cititor din raspunsul tau total off topic?

    RăspundețiȘtergere