miercuri, 9 februarie 2011

84.000.000 o informaţie

M-am apucat şi eu să caut un apartament de cumpărat, căci a plăti chirie nu mai rentează, mai bine banii ăia îi dau la rată şi după 20 şi ceva de ani îmi rămâne propetatea. Bun. Găsisem pe internet ceva pe la 65.000 euro undeva printr-o zonă foarte bună pe care o cunosc foarte bine, un apartament cu 3 camere, care arată destul de bine, la un etaj ideal după opinia mea, cu tot ce îmi doream să găsesc la un apartament. Dau un mail la adresa de e-mail care era afişată şi a 2-a zi primesc un telefon de la un domn. Ne prezentăm şi întreb despre preţul apartamentului. 65.000 negociabil scrie pe internet, el îmi spune că nu, că ăsta e preţul minim pe care îl doreşte propietarul, deşi scrie clar, negru pe alb că preţul afişat este negociabil. În fine - îmi spun - hai să mergem să vedem la faţa locului. Merg la agenţie a o dată şi oră stabilită de comun acord şi ne aşezăm la o măsuţă. Omul îmi dă o hârtie că cică să o semnez. Nu îi prea convine când îi spun că trebuie să citesc şi vedem după aceea dacă semnez sau nu. Arunc o privire şi mă uit la comision. 3%. Încerc să fac un calcul grosolan şi îmi rezultă undeva pe la 2.000 euro numai comisionul lor. Îi spun că mi se pare exagerat, iar omul îmi răspunde că se poate negocia. Când l-am rugat să îmi arate unde scrie aşa ceva în contractul pe care să îl semnăm, s-a cam înroşit şi a dat din colţ în colţ fără să poată să îmi arate o astfel de clauză în contractul pe care mi-l pusese în faţă. Şi cum în legislaţie hârtia bate gura, eu practic mă angajam că dacă voi cumpăra un apartament voi plăti 2.000 euro fără să pot negocia nimic. Apoi omul îmi cere să îi semnez măcar anexa. Adică să semnez că am văzut o casă pe care nu o văzusem. Cred ca faţa mea l-a inspirat pe om să mă trateze ca şi cum aş fi imbecil, căci altfel nu văd de ce ar fi făcut aceste foarte stângace manevre. Mă uit totuşi pe anexă şi, SURPRIZĂ, casa nu mai costa 65.000 NEGOCIABIL, ci 68.000. Deci încă 3.000 euro din pix. Mă să fie. Mi-am dat seama că am de-a face cu amatori sau măcar cu un agent de imobiliare care habar nu are de meserie sau cum să interacţioneze cu un client. A făcut cel puţin 3 - 4 greşeli flagrante într-o vânzare, iar cea mai gravă este aceea că a încercat să îşi mintă clientul. În fine, mă retrag şi încerc să fiu totuşi politicos, îi promit că îl voi suna după ce mă voi mai gândi. Evident era o formulă de politeţe, de despărţire onorabilă în locul unei "bă hoţilor, asta e afacere ce faceţi voi aici?" la care probabil că eram tentat să apelez. Culmea este că după toate aceste greşeli, omul mă mai sună odată. Nedumerit, încerc să îi explic de ce nu vreau să fac afaceri cu el şi încerc să îi evidenţiez greşelile făcute. Explicaţiile au fost unele care mi-au întărit opinia despre acest om. La un moment dat însă l-am întrebat de ce să îi dau eu lui 2.000 de euro, pentru ce îi plătesc acest comision. Iar el, senin, oarecum bucuros că i-am adresat această întrebare, îmi spune: pentru informaţie şi pentru că mergem cu dumneavoastră la vizită. Informaţia pot să mi-o iau de pe internet, de la cunoştinţe, de la rude, de la prieteni, de prin fluturaşii pe care îi primesc prin cutia de scrisori, din ziare. Deci locuri de unde să mă informez ar cam fi. Nu ştiu ce anume îşi imaginează oamenii ăstia, că fac ce, ce anume este atât de valoros încât eu nu aş putea să fac şi am nevoie de sprijinul lor necondiţionat? Ce anume fac ei şi nu pot face eu? De exemplu, eu nu pot să îmi repar singur maşina. Nu pot. Atunci apelez la un service auto. Sunt de acord să le dau banii pe care mi-i cer pe reparaţie. Dar de căutat în ziar sau pe imobiliare.ro pot să mă descurc şi singurel. Unele firme asigura consultanţă la întocmirea actelor, se obligă să îmi prezinte un apartament pe care să nu fie nicio ipotecă sau aşa ceva, fac ceva cât de cât pentru mine clientul. Oricum ai da-o, să îi dai 80 de milioane pentru că se interesează de o ipotecă e o afacere foarte proastă. Pentru un onorariu de 2 - 300 euro un avocat îţi poate oferi consultanţă DE SPECIALITATE cu privire la întocmirea actelor apartamentului. Adica 12 milioane nu 80. Cât de imbecil ar trebui să fie cineva să dea 2.000 de euro pe o informaţie care se poate obţine GRATUIT??? O cursă cu un taxi în Bucureşti cred că se apropie de 15 lei - asta în ideea în care chiar nu ai maşină. Dacă vezi 10 apartamente ai de dat la taxi 150 lei. 20 de apartamente. 300 lei. Până la 8.400?

7 comentarii:

  1. Chestiunea mai are un aspect pe care nu l-ai atins.
    Ca una care am cumpărat/vândut/închiriat de-a lungul timpului proprietăţi, îţi spun că sunt oferte de proprietăţi care nu apar în ziare. Agenţia imobiliară cu care lucrez eu de ani buni are exclusivitate în ce priveşte tranzacţiile mele imobiliare. Aşadar, ele nu apar în ziare, la alte agenţii, etc.

    Când a plecat la facultate, am dorit o garsonieră pentru prunc. După două săptămâni de căutat pe internet, de dat telefoane pe la prieteni, de vizionat garsoniere care arătau sub orice limită a confortului, am apelat la o agenţie.
    Am dat bună ziua, i-am spus omului că nu (mai) am timp de pierdut, că vreau o garsonieră (i-am expus clar şi precis cerinţele legate de confort, de utilităţi, de zonă şi de preţul maxim pe care-l pot eu oferi) şi l-am întrebat dacă poate să-mi ofere ceva fără să mă plimbe cu vorba şi cu maşina prin oraş.
    Într-o oră tranzacţia era încheiată, actele notariale semnate, am plecat acasă.
    Am plătit comisionul cu dragă inimă, şi nici n-a fost o sumă astronomică ci doar contravaloarea chiriei pe o lună a spaţiului închiriat.
    Happy end, pruncul locuieşte regeşte. :D

    RăspundețiȘtergere
  2. Incerci sa imi spui ca in Braşov chiria pe o lună este 84.000.000 vechi, la 3 camere?

    RăspundețiȘtergere
  3. Eeeeeeeeeeeeeee...
    Încerc să-ţi spun doar punctul meu de vedere şi faptul că sunt şi agenţii care-şi câştigă corect banii.
    Eu nu am nervi să umblu năucă în căutare de cumpărători sau de vânzători, prefer să apelez la o agenţie care să facă treaba asta în locul meu.

    Iar garsoniera nu i-am închiriat-o à côté de moi, în Braşov :P

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt 2 aspecte: primul, eu nu spun ca toate agentiile imobiliare sunt pline de baieti din astia stangaci si care practica tarife exorbitante. Doi, tu faci o mare confuzie intre o intermediere la o inchiriere si o intermediere de vanzare - cumparare. Inteleg punctul tau de vedere, si eu daca mi-as cauta o garsoniera sau orice de inchiriat probabil ca nu m-as mai uita la 2 - 3oo de euro. Dar de la 2 - 300 la 2.000, eu zic ca e ceva, ei practic nefacand nimic spectaculos, nefiind mare diferenta intre intermedierea 1 si 2. Si la chirie si la vanzare ei merg cu tine, iti arata ceva intr-o anumita zona pe care o doresti si cam atat...

    RăspundețiȘtergere
  5. :D Exemplul cu închiriatul era singurul în care eu puteam face comparaţiile între efortul personal şi apelarea la intermediar pentru că restul tranzacţiilor le-am făcut exclusiv prin agenţie.
    Am vândut apartamente, am cumpărat terenuri la care comisionul n-a fost 200-300 de euro.

    Ceea ce voiam eu să spun în esenţă şi nu m-am făcut înţeleasă este că da, cu un anumit consum de timp, de nervi, de benzină şi ce mai implică asta, poţi să cumperi o casă, ca în cazul în speţă, fără să plăteşti comisionul de 2000 euro unei agenţii.
    Dar dacă un vânzător ca mine, de exemplu, oferă exclusivitate unei agenţii să-i vândă casa, tu n-ai cum să afli de oferta mea (în cazul în care ar conta! :D), pentru că eu nu dau anunţ în ziar, la Tv, etc.

    Cred că acum putem considera polemica complet dezbătută, că doar nu mi-am propus să te conving să consideri agenţiile imobiliare vreo mană cerească :)

    Ceea ce doresc e să-ţi găseşti o casă frumosă, în care să fii fericit :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Asa este, oferta de la privat direct este cu mult mai saraca decat daca as apela la o agentie. De aceea as fi de acord sa ii ofer agentiei un comision pentru acest servciu, dar cuantumul comisionului mie mi se pare exagerat pentru puterea de cumparare a romanului. Daca - vorba ta - se limita la un 2 - 400 de euro, mai luam in calcul.
    Iau in calcul mai multe piste pentru casa, inclusiv aceea de a cumpara garsoniera in care locuiesc acum cu chirie. Daca reusesc ceva dau de baut.

    RăspundețiȘtergere